باغ فردوس ، باغ سینما

دانش آموختگان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی (باغ فردوس)

باغ فردوس ، باغ سینما

دانش آموختگان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی (باغ فردوس)

باغ فردوس ، باغ سینما

اوایل دهه شصت مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی ، در محل باغ فردوس تاسیس شد و تا سال هفتاد و هشت به فعالیت آموزشی خود در زمینه فیلمسازی ادامه داد و سرانجام در اوایل دهه هشتاد به موزه سینمای ایران تبدیل شد.

آخرین نظرات

۲ مطلب در شهریور ۱۴۰۲ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

گزارش تصویری نکوداشت استاد خسرو سینایی

008

007

سیاوش دولت سرایی

0028

009

0012

0015

0014

0013

0010

0011

0027

نکو داشت استاد خسرو سینایی - همسر

0016

نکو داشت استاد خسرو سینایی 01

مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی

نکو داشت استاد خسرو سینایی 05

نکو داشت استاد خسرو سینایی 010

نکو داشت استاد خسرو سینایی 011

  • انجمن دانش آموختگان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی
  • ۰
  • ۰

نکوداشت استاد خسرو سینایی 00

نکوداشت استاد خسرو سینایی

مراسم نکوداشت زنده یاد «خسرو سینایی» توسط موزه سینما با همکاری انجمن دانش‌آموختگان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی (باغ فردوس) روز سه شنبه 31 مرداد 1402 از ساعت 18 الی 20 در سالن فردوس موزه سینما برگزار شد.

در ابتدای این مراسم دکتر علی لقمانی (مدرس و مدیر فیلمبردای) که اجرای مراسم را بر عهده داشت ، گفت: من معتقدم فیلمسازان به دو صورت می‌توانند کار کنند ابتدا اینکه تولید کنند و تمام شود و دوم اینکه فیلم را خلق کنند تا ماندگار شود. ممکن است با برخی از فیلم‌های محمدرضا اصلانی، منوچهر طیاب و ... هم سلیقه نباشیم اما به هیچ وجه فیلم‌هایی نیستند که قابل اعتنا نباشد زیرا ؛ این فیلم‌ها همیشه با خود چالش به همراه دارند.

نکو داشت استاد خسرو سینایی 09

مرثیه گمشده‌ی خسرو سینایی یک اثر فرهنگی واقعی است

وی ادامه داد : به گفته محمد ابراهیم باستانی پاریزی در کتاب«شاهنامه آخرش خوش است» تنها فیلم معتبری که استادانه درفضای مستند با موضوع جنگ جهانی دوم ساخته شده؛ فیلم«مرثیه گم‌ شده» خسرو سینایی است در واقع «مرثیه گم ‌شده» یک اثر فرهنگی واقعی است.

دکتر لقمانی خاطرنشان کرد : یکی از موارد دردناکی که به خسروسینایی در ساخت «قطار زمستانی» گفته شد این بود که «لطفامخاطب عام را نیز در نظر بگیرید». حاصل در نظر گرفتن مخاطب عام می‌شود فیلم‌هایی که فروش بالایی دارند اما سال بعد درخاطر کسی نمی‌ماند. امثال فیلم‌هایی مانند«مرثیه گم شده» هر چقدر هم که زمان می‌گذرد و به آن رجوع می‌شود، چالش جدیدیایجاد می‌کند.

رسول بابارضا

سینایی در سینما شرافتمندانه زیست

در ادامه رسول بابارضا رئیس هیات مدیره انجمن دانش‌آموختگان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی (باغ فردوس) ضمن خوش آمد گویی به مدعوین و تشکر از موزه سینمای ایران به خاطر برگزاری نکوداشت استاد خسرو سیناییگفت : خسروسینایی، هنرمند ، شاعر ، آهنگساز و از همه مهم‌تر معلمی بود که شرافتمندانه در فضای سینمای ایران زیست و آثار شریفی را خلق کرد. معلمی که با دیگر اساتید باغ فردوس به این مکان هویت بخشیدند و آن ؛ ساختن هویت آموزشی برای باغ فردوس بود که تا امروز ادامه پیدا می‌کند. اساتیدی مانند خسرو سینایی هویتی با نام و نشان «بچه‌های باغ فردوس» را بوجود آوردند که ؛ سالهاست در سینمای ایران قابل تشخص و شناسایی است.

سینایی بنیان‌گذار پرتره‌های مستند بود

در بخش دیگری از این مراسم استاد محمدرضا اصلانی مستندساز پیشکسوت سینما نیز گفت : رفتن خسرو سینایی حیف بود ما یکی از دوست‌داشتنی‌ترین چهره‌های سینما را به دلیل بیماری کرونا از دست دادیم. او از کسانی نبود که به آخر کار خود رسیده باشد ، بلکه پروژه‌های اصلی خود را به دست گرفته بود و آینده خوبی برای او وجود داشت و این آینده خوب در چنین فردی، شخصی نبود بلکه برای همه ما بود و مرگ او ضایعه ملی بود. چیزی که می‌توانست منجر به یک حاصل فرهنگی برای یک ملت و تاریخ باشد از دست رفت و این چیزی است که مرا متاثر می‌کند.

وی افزود : کسانی مانند خسرو سینایی بعد از یک مجموعه کار، دیگر «فرد» نیستند یک «انستیتو» هستند و این انستیتو باید پشتیانی شود و نباید رها شود زیرا رها شدن این افراد در واقع لطمه به بنیادهای فرهنگی ما است. مدیریت و جامعه فرهنگی ما باید به این آگاهی برسد و از این غفلت‌ها و از دست رفتن‌ها جلوگیری کند. از دست رفتن ، بخشی از حافظه تاریخی و ناخودآگاه جمعی ماست؛ مرثیه گمشده سینایی و مرثیه‌ی بسیاریاز ماست. ما همه مرثیه‌های گمشده‌ایم.

این مستندساز درباره فیلم «ماهیگیری» گفت : این فیلم به هیچ وجه یک فیلم دانشجویی نبود و کاری خوش ساخت و فرهنگی بودکه به فیلم‌های کوتاه اروپای شرقی طعنه می‌زد. به خاطر دارم یکی از دوستان از او پرسید «مرثیه گمشده» یک سبک بود و چرا ادامه ندادی؟ سینایی در پاسخ گفت کسی این کار را جدی نگرفت و از من خواسته نشد. اصلانی خاطرنشان کرد : سینایی بنیان‌گذار پرتره‌های مستند ایران بود. او بیش از 100 مستند ساخت که همه دارای مفاهیم عمیق بودند و باید توجه داشته باشیم که این مداومت و مقاومت رای ساخت فیلم، خود یک جنگ است؛ در واقع او با جنگ خود جنگی را راه انداخت.

خسرو سینایی؛ یک استاد آکادمیک به معنای واقعی

در ادامه این مراسم، دکتر شهاب‌الدین عادل استاد دانشگاه با بیان اینکه اولین برخوردش با سینایی در سال 54 بوده است، گفت : او جزء اساتیدی بود که در دهه 40 بعد از تحصیل در اتریش به عنوان مستندساز به ایران آمده بودند و در دانشگاه هنرهای دراماتیک به تدریس مشغول شد. سینایی در اولین جلسه کلاس از ما پرسید چه کسی تا حالا فیلم ساخته است؟ و کسی جواب نداد و او گفت حالاکه کسی فیلمی نساخته جلسه بعد همه باید فیلم بسازید و سرکلاس حاضر شوید. در این کلاس به جز من ، جهانگیر کوثری ، هوشنگ گلمکانی ، رخشان بنی‌اعتماد و.. هم بودند. من برای ساخت فیلمم به دزفول رفتم و از غارها فیلم گرفتم و یادم می‌آید زنده یاد خسرو سینایی بابت آن فیلم به من گفت : تو می‌توانی فیلمبردار خوبی بشوی.

وی افزود : خسرو سینایی روحیه منظم و مسئولیت‌پذیری درکلاس‌های درسش داشت و دلش می‌خواست کلاس هایش همیشه با نتیجه همراه باشد. در واقع یک استاد آکادمیک واقعی بود و زمان صحبت ، جمله‌ای خارج از چارچوب علمی نمی‌گفت و همیشه دانشجویانش از لحن و دانش او تعریف می‌کردند. به نظرم تجربه ، مهم‌تر از تدریس است و او تجربیات خود را به خوبی منتقل می‌کرد و تاثیر عمیقی روی دانشجویان داشت. این گونه بود که صمیمیت ما دانشجویان با او در سال‌های بعد نیز در امور مختلف ادامه پیدا کرد.

سینایی نگاه انسانی را عینا زندگی می‌کرد

در ادامه همایون امامی مستندساز پیشکسوت سینما  و نویسنده کتاب «یک عمر، یک راه، یک عشق؛ خسرو سینایی» نیز گفت : خسرو سینایی در شرایطی دوربین خود را به دست گرفت و مستند را شروع کرد که دهه 40 و 50 بود و اختناق سیاسی فضای خاصی ایجاد کرده بود. بارها می‌شنیدم که گفته می‌شد «سینایی موضع‌گیری سیاسی ندارد» و او را کنار می‌گذاشتند؛ در حالی که این ویژگی بسیار مهم او بود.

وی با بیان اینکه نباید از یاد ببریم که فیلم‌های مستند زیادی ساخته شده است که شاید به پیشرفت‌های سیاسی و اجتماعی کمک کرده‌اند، افزود: خسرو سینایی مستند فرهنگی ساخت و بیشتر روی زیر ساخت‌های فرهنگی کار کرد. تصور می‌کردیم باتغییر قدرت ، زیرساخت نیز تغییر می‌کند و این هوشیاری سینایی بود که به فکر زیرساخت‌های فرهنگی جامعه بود و به همین دلیل در تمامی فیلم‌هایش مقوله فرهنگ را اولویت قرار می‌داد. او معتقداست زیرساخت باید تغییر کند تا جامعه بتواند با آگاهی بیشتری در امر انتقال قدرت تصمیم بگیرد و آن را با هوشیاری تمام پیش ببرد.

کتاب یک عمر یک راه یک عشق

امامی افزود : یکی از ویژگی‌های مورد نقد سینایی ، نگاه انسانی او در آثارش بود ؛ سینایی همواره نگاه انسانی داشت و همدردی و همدلی می‌کرد. «مرثیه گمشده» نگاهی جهانی به بحث جنگ وآوارگان لهستانی می‌اندازد، نگاه وطنی را با یک نگاه جهانی پیوند می‌دهد و محدوده انسانی را از محدوده ملی فراتر می‌برد و این ویژگی مهم فیلم‌های سینایی است. سینایی درواقع نگاه مستند رابا داستانی تلفیق می‌کرد و مرز میان این دو را بر هم می‌زند؛ فرد دیگری در این سال‌ها چنین نگاهی نداشته است. یکی از هنرهای مهم سینایی آمیختگی زندگی خود با فیلم‌هایش بود در واقع او نگاه انسانی را عینا زندگی می‌کرد.

نگاه سینایی به مقوله جنگ برایم عجیب بود

حبیب احمدزاده ، نویسنده ، کارگردان و مستندساز نیز در این مراسم گفت : اولین باری که «مرثیه گمشده» خسرو سینایی رادیدم نگاهش به مقوله جنگ برایم عجیب بود چرا که خودم زندگی درجنگ را تجربه کرده بودم.

وی افزود : در سال 81 درباره صادق هدایت تحقیق و پژوهش می‌کردم و 700 صفحه نتیجه تحقیقم را به زنده یاد سینایی نشان دادم و بدین طریق با او بیشتر ارتباط گرفتم که به مستند «گفتگو با سایه» منجر شد. سینایی در دوره کتاب بزرگ شده بود، او به من لطف داشت و با اینکه از دو نسل متفاوت بودیم هیچ ‌وقت دچارچالش نمی‌شدیم و سعی کردیم جامعه را بهتر کنیم و بزرگ‌ترین تفاوت ما این بود که او روی پرده، شخصیتی از خودش بود.

احمدزاده بیان داشت : بزرگ‌ترین دستاورد یک انسان این است که بتواند مانند دوی امدادی انسانیت خود را به دیگران منتقل کند و خسرو سینایی این گونه بود و من امروز خودم را مدیون مرد بزرگی می‌دانم که جرأت کرد با تمام توهین‌هایی که به او شد ، درباره صادق هدایت فیلمی بسازد.

نکو داشت استاد خسرو سینایی - ساوش دولت سرایی

فیلمساز خوب و معلمی سخنور و با دانش

سیاوش دولت‌سرایی (مدرس و کارگردان ) نیز به عنوان نماینده اولین دوره تدریس استاد خسرو سینایی در باغ فردوس (مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی) ، گفت : این که کاربلد باشید یک بحث است و اینکه بتوانید در جایگاه دیگر به عنوان معلم تدریس کنید بحث دیگری است. استاد سینایی هم فیلمساز خوبی بود و هم معلمی سخنور و با دانش بود. وقتی شروع به صحبت می‌کرد بسیار شیوا و خیلی خوب مطلب را به انتهامی‌رساند.

وی ادامه داد : خسروسینایی همیشه تاکید می‌کرد باید به شعور مخاطب خود احترام بگذاریم و اگر فیلم می‌سازیم متعهدانه و صادق باشیم و با حرکات کاذب تماشاگر را سرگردان نکنیم و فریب ندهیم.

در این مراسم بخش‌هایی از گفتگوی تاریخ شفاهی زنده یاد«خسرو سینایی» و پیام همسر و فرزندش برای حاضران پخش شد.

008

همراهان نکوداشت استاد خسرو سینایی

انجمن دانش‌آموختگان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی (باغ فردوس) ضمن قدردانی از حضور اساتید ، سینماگران و هنرمندان ، از مدیریت باغ موزه سینمای ایران جناب آقای دکتر مجید اسماعیلی ، سرکار خانم سپیده حیدرآبادی مدیر محترم روابط عمومی ، جناب آقای آیت ملک نیا مدیر محترم سالن­ های سینما به خاطر برگزاری این مراسم ارزنده تشکر و سپاسگزاری می‌کند.

در این مراسم اساتید ، سینماگران و هنرمندانی چون : محمدرضا اصلانی ، محمدرضادلپاک ، نظام الدین کیایی ، مهدی مسعودشاهی ، همایون امامی ، دکتر شهاب الدین ­عادل ، حبیب احمدزاده ، اُرد عطارپور، رسول بابارضا ، رستم ایران نژاد ، رهبر قنبری ، دکتر علی لقمانی ، شیوا کاظمی ، قاسم قلی­ پور، هادی محمدی ، همایون علیخانی ، سیروس حسن پور ، پیمان جعفری ، دکتر آنتونا شرکا ، سیاوش دولت‌سرایی، انسیه نجفی ، محمود یارمحمدلو ، عباس عطریان ، دکتر محمدرضا مهراندیش، جواد طاهری ، مهدی سرشار ، محمدرضا صیامی زاده ، دکتر سید محسن موسویان ، امیرهادی ملک­ اسماعیلی ، کاظم اخوان ، محمدرضا مفردی­ دوست ، بهرام خداویسی ، مهرداد دفتری ، صادق حدادی ، سید محسن شهابی ، رضا نجفی ، جهان آذری ، حسین شکری ، منوچهر صفرخانی ، سپیده حیدرآبادی ، آیت ملک­ نیا ، غلامرضا حسینی­ زاده ، علیرضا نیاکان ، حسن کریمی ، غلامرضا ساغرچیان، دکتر امیرفرزام دهنوی ، ابوالفضل کریمی ­اصل ، مصطفی حسامی ، امیر هوشنگ دانایی ، پرویز کلانتری ، محسن خستو ، امیر فرض الهی و ... حضور داشتند.

  • انجمن دانش آموختگان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی