باغ فردوس ، باغ سینما

دانش آموختگان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی (باغ فردوس)

باغ فردوس ، باغ سینما

دانش آموختگان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی (باغ فردوس)

باغ فردوس ، باغ سینما

اوایل دهه شصت مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی ، در محل باغ فردوس تاسیس شد و تا سال هفتاد و هشت به فعالیت آموزشی خود در زمینه فیلمسازی ادامه داد و سرانجام در اوایل دهه هشتاد به موزه سینمای ایران تبدیل شد.

آخرین نظرات

۱۲ مطلب در دی ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

مینو فرشچی

(دومین) همایش انجمن فارغ‌التحصیلان باغ فردوس به پایان رسید.

نمره اول کلاس آقای بیضایی

یادداشتی از مینو فرشچی در روزنامه ایران دو‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸، شماره ۷۲۵۴

‌دومین همایش انجمن فارغ‌التحصیلان مرکز اسلامی باغ فردوس شامگاه روز یکشنبه 22 دی‌ماه پس از دو روز به‌کار خود پایان داد. در دومین روز همایش کارگاه‌های برندینگ در سینما، کارگاه فروش خارجی و کارگاه تولید فیلم با صرفه برگزار شد و درانتها آثاردهه 60 فارغ‌التحصیلان این مرکز به نمایش درآمد.

دراین روز همچنین نامزدهای هیأت مؤسس معرفی و پس از رأی‌گیری هیأت رئیسه قبلی یعنی سیاوش دولتسرایی، همایون علیخانی ، رهبر قنبری ، علی خسروی کوهستانی و غلامرضا صیامی‌زاده ابقا شد و خانم پریسا شاهنده و رستم ایران‌نژاد به‌ عنوان اعضای جدید به این ترکیب اضافه شدند. همچنین (امیر) هادی ملک اسماعیلی و روح انگیز شمس به‌عنوان اعضای علی‌البدل انتخاب شدند.

بخش پایانی این همایش که همزمان با چهلمین سالگرد مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی باغ فردوس برگزار شد ، دورهمی و دیدار دوستانه فارغ‌التحصیلان دوره‌های مختلف این مرکز بود.

مینو فرشچی فیلمنامه‌نویس «کاغذ بی‌خط»، «شوکران»، «ازدواج به سبک ایرانی» و سریال «کارآگاه شمسی و دستیارش مادام» که از فارغ‌التحصیلان فیلمنامه‌نویسی این مرکز است از تجربه دوره آموزشی‌اش در باغ فردوس نوشته است.

باغ فردوس مرکز مهمی بود که برنامه‌ریزی منظم و منسجمی داشت، لااقل در زمانی که دوره‌های آموزش فیلمنامه‌نویسی حرفه‌ای هم به کلاس‌های آموزش فیلمسازی افزوده شد یعنی از سال ١٣٧١ به بعد. حضور مؤثر و مقتدر زنده یاد سیف‌الله داد در مقام معاون سینمایی وزیر ارشاد و علاقه‌مندی ایشان به تربیت فیلمنامه نویسان تازه نفس ، نویدی امید بخش برای سینمای ایران بود که فاصله و گسست سینمای قبل و بعد از انقلاب با شیوه‌ای مناسب و طریقی فرهنگی برطرف شود. این شیوه به‌کار گرفتن بهترین سینماگران قدیمی برای آموزش به هنرجویان از راه رسیده بود ، سینماگرانی که حضور در کلاس‌هایشان به تنهایی کافی بود که حس کنی حداکثر استفاده ازحداقل زمان را برده‌ای ... من شخصاً به‌ عنوان فارغ‌التحصیل ممتاز دوره دوم فیلمنامه‌نویسی از وزیر وقت ارشاد آقای میرسلیم لوح تقدیر دریافت کردم اما نمره اول کلاس آقای بیضایی برایم آنقدر مهم بود که لحظه و ساعت و روزش را یادداشت کردم و هنوز هم از به یاد آوردن روزی که دوستانم آن خبر را تلفنی به من دادند شاد می‌شوم. اما غرضم از نوشتن این یادداشت تعریف از آقایان بیضایی و ناصر تقوایی و زنده‌یاد نادر ابراهیمی و بزرگمهر رفیعا و روانشاد فریدون ناصری و... دیگرانی که برگزیدگان حرفه خود بودند نیست، بلکه می‌خواهم از استادی که در آن زمان بسیار جوان بود و با انرژی و علاقه‌ای وصف‌ناپذیر به نقد و بررسی فریم به فریم فیلم‌های تاریخ سینمای جهان می‌پرداخت و یادداشت‌هایم از کلاس ایشان هنوز هم مورد استفاده واقع می‌شود نام ببرم و تشکر کنم و بگویم آقای «سید مهدی ارجمند» از شما بسیار آموختم و هرگز فرصت نشد مراتب تشکر و امتنانم را به زبان بیاورم، گذر زمان را ناچیز شمرده بودم، سپاس بیکران برای همه زحمات خالص و صمیمانه شما.

  • انجمن دانش آموختگان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی
  • ۰
  • ۰

کنداکتوردومین همایش انجمن فارغ التحصیلان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی

کنداکتور دومین همایش - 1

کنداکتور دومین همایش  2

کنداکتور دومین همایش - 3

کنداکتور دومین همایش - 4

  • انجمن دانش آموختگان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی
  • ۰
  • ۰

باغ فردوس-باغ سینما

نشست مطبوعاتی

دومین همایش مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی

صبح روز 18 دی ماه 1398 نشست مطبوعاتی دومین همایش مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی با حضور کامران ملکی ، همایون علیخانی ، رهبر قنبری ، سیاوش دولت سرایی ، علی خسروی کوهستانی ، محمدرضا صیامی زاده ، اُرد عطارپور ، رستم ایران نژاد و دبیران سینمایی ، خبرگزاری صدا و سیما ، باشگاه خبرنگاران جوان ، خبرگزاری ایرنا ، فارس ، تسنیم ، میزان ، صبا ، روزنامه ایران ، شرق و ... در سالن VIP باغ موزه سینما برگزار شد.

نشست مطبوعاتی 001

آغاز نشست

کامران ملکی که خود از دانش آموختگان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی بوده است، مراسم را شروع کرد و گفت: اینجا حضور دارم زیرا فارغ التحصیل باغ فردوس هستم. مکان باغ فردوس نوستالژیک است و بسیاری از فیلمسازان و دست اندرکاران مهم که تاثیرات اساسی در سینما گذاشته اند به نوعی با این مرکز در ارتباط بودند، یا فیلم ساختند یا در ارتباط با سینما آثار ماندگاری داشتند و یا با توجه به وضعیت موجود مسئولیت هایی را پذیرفته اند.

وی ادامه داد: باغ فردوس به عنوان جایی که تاریخ سینما را می شود در آن مشاهده کرد به حساب می آید و فرصتی برای مرور گذشته آن است.

نشست مطبوعاتی 002

رهبر قنبری

رهبر قنبری یکی از اعضای هیات موسس در ادامه این نشست، درباره ایده اصلی تشکیل این انجمن گفت: ایده اصلی مرکز ناشی از مهر و محبت همایون علیخانی است و قضیه به ایشان برمی گردد.  من در یکی از دورهمی هایی که با دوستان داشتیم با توجه به اینکه تشکیلاتی نداریم خواهش کردم اجازه بدهند گامی برای تشکیل انجمن برداریم و در شهریور سال گذشته قبول کردند و امکانات لازم را برای آن تخصیص دادند.

وی ادامه داد: اولین همایش ما سال گذشته پا گرفت و در روز یکشنبه ۲۲ دی ماه امسال انتخابات نیز انجام می شود.

قنبری ادامه داد: موضوع این است که پدیده فرهنگی بعد از انقلاب چه به لحاظ فنی و چه هنری با خلاء مواجه شده بود. باغ فردوس در حالی به عنوان مرکز سینمایی معرفی شد که مرکز یا آموزشگاهی نداشتیم که نسل بعدی را پرورش بدهد و این امر احتیاح به چند پارامتر داشت. اولین پارامتر مدیران موفق بود و دومین نکته حایز اهمیت مکان آموزشگاه بود. سومین پارامتر مورد نیاز داشتن استادان مطرح بود و در نهایت نیروی انسانی نیاز داشت که بیایند و آموزش ببینند.

علی خسروی کوهستانی

در ادامه علی خسروی کوهستانی مطرح کرد: وقتی در مورد سینما صحبت می‌کنیم منظور ما سینمایی نیست که به شکل تجربی و عادی موضوع گفت‌وگو شود بلکه سینمایی است که به عنوان پدیده فرهنگی پس از انقلاب با خلا روبرو شده بود و نیاز به نیروی جدید انسانی داشت اما آموزشگاهی نداشتیم که نسل بعدی برای سینما را تربیت کنیم از این رو به مدیر حرفه‌ای، مکان و اساتید مطرح و در نهایت نیاز به نیروهای انسانی جهت آموزش داشتیم تا راه اندازی شود.

او ادامه داد: تعدادی از بهترین اساتید و مجموعه‌ای که بهترین بوده و هست را در اختیار داشتیم که دوره ی دوم آن از ابتدای دهه هفتاد کلید خورد و ما به اینجا رسیدیم.

از مدیران این مجموعه می توان به اثنی عشر، مرادخانی، سیف الله داد و اشاره کرد. همچنین از استادان این مجموعه می توان به نادر ابراهیمی، مسعود اوحدی، همایون پایور، خسرو سینایی، بهرام بیضایی، ناصر تقوایی، شهاب عادل و اشاره کرد که تعدادی از ۱۲۴ استاد مرکز بودند.

وی با اشاره به وجود جنگ و وضعیت نابسامان اجتماعی آن روزها بیان کرد: مدیران و استادان مجموعه‌ای از بهترین ها در بهترین ساختمان ممکن جمع شده بودند و با وجود جنگی که در آن قرار داشتیم هرگونه امکانات برای تحقیق و فیلمسازی و ... فراهم بود.

سیاوش دولت سرایی

سیاوش دولت سرایی

در ادامه این نشست سیاوش دولت سرایی گفت: در روزگاری که هر روز خبرهایی از مرگ و میر می شنویم، نشسته ایم و درباره فرهنگ حرف می زنیم. امیدوارم که اینگونه خبرها بیشتر شود.

وی ادامه داد: مدرسه فیلمسازی باغ فردوس دانشکده جامع علمی کاربردی بود و دانش و کارورزی درکنار هم انجام می شد اما متاسفانه از توانمندی های اینجا با توجه به سوء مدیریت به نفع سینما استفاده درست نکردند. قرار بود همه ما که فارغ التحصیل باغ فردوس بودیم به بدنه سینما وارد شویم اما با تغییر در مدیریت و حضور مدیریت جدید گفتند بروید انجمن سینمای جوانان و بدنه اولیه آن انجمن با فارغ التحصیلان باغ فردوس تشکیل شد.

کامران ملکی با اشاره به این نکته که همایون علیخانی، مفصل ارتباطی انجمن با بیرون از خود است از علیخانی خواست تا صحبت های خود را شروع کند.

همایون علیخانی

همایون علیخانی

همایون علیخانی گفت: بعد از گذشت چهار دهه از پایان یافتن دوره دانشگاهی ما، هنوز هیچ تشکلی که بتواند کار اساسی در سینما انجام بدهد شکل نگرفته است.  این انجمن از یک دورهمی آغاز شد و آن را گسترش دادیم تا به اینجا رسید.

وی ادامه داد: مستقل بودن خود را از دهه شصت یاد گرفتیم و هیچ توقعی از هیچ کجا نداریم و تمایل داریم مستقل بودنمان را همواره حفظ کنیم. این انجمن بدون داشتن یک تشکل قوی برای رسیدن به اهداف فیلمسازی جدید نمی تواند موفق باشد پس ملزم به آموزش نیروهای جدی و نو است و باید از طریق فارابی، انجمن سینمای جوان و که در کنار ما هستند بتوانیم در این حوزه قدم های محکمی برداریم تا با حضور این افراد جدید درکنار افرادی که چهار دهه تجربه را به دوش می کشند اتفاق جدیدی را خلق کنیم.

غلامرضا صیامی زاده

در ادامه غلامرضا صیامی زاده گفت: برنامه آینده بخش داخلی را شروع کرده ایم و همکاری با گروه هنروتجربه را داشته ایم که پکیج اول ما که فیلم های فارغ التحصیلان بود در آبان ماه انجام شد و پکیج دوم نیز دی ماه برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: بخشی که به واسطه ارتباط و تجربه قرار شد انجام بدهم عرضه خارجی فیلم های فارغ التحصیلان است. قرار بر این است که کارهای تولید شده فارغ التحصیلان را به واسطه دفتری که (خودم) در استانبول دارم ابتدا در کشور ترکیه و بعد از آن برای فروش تلویزیونی و یکسری شیوه های نو در پخش پیش ببریم. همچنین در جشنواه های مختلف شرکت خواهیم کردیم و در ادامه برای تولیدات مشترک با کشورهای همسایه تلاش خواهیم کرد.

نشست مطبوعاتی 003

اُرد عطارپور

اُرد عطارپور نیز که او هم از دانش آموخته های باغ فردوس بوده است، بیان کرد: در آن دوره ها گرایش مستند به خاطر اینکه تمامی استادان ما به این بخش شیفتگی داشتند، غالب بود.

مخصوصا که آن زمان که فیلم‌ها نگاتیو بود و به همین دلیل ، دقت مضاعفی برای فیلمبرداری می‌طلبید.

فیلم‌های مستند ساخته شده توسط دانشجویان باغ فردوس با کیفیت بود و اعضا نیز تمایل زیادی برای حضور آثار مستند داشتند از این رو گرایش آموزش فیلمسازی مستند در باغ فردوس وجود داشت.

وی افزود: انگیزه بیشتر به سمت مستند بود چون رخدادهای اجتماعی حادث شده بود و عدالتخواهی موج گرفته بود بنابراین حس می کردند باید با سینمای مستند و پرداختن به واقع گرایی وظیفه خود را انجام بدهند. نمی دانم با چه درصدی از انرژی نسبت به آن موقع پیش می رویم اما جمع شدن این مجمع اتفاق خوبی است.

رستم ایران نژاد

در ادامه نشست رستم ایران نژاد نماینده کمیته اجرایی به بیان برنامه های انجمن پرداخت و گفت: شنبه و یکشنبه ٢١ و ٢٢ دی ماه همایش برگزار خواهد شد. افتتاحیه این همایش در سالن سینما فردوس برگزار خواهد شد و آقای دکتر محمود اربابی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی در حوزه پژوهش در سینما صحبت خواهند کرد و برنامه بعداز ظهر با چند کارگاه انتقال تجربه همراه خواهد بود. در ادامه فارغ التحصیلان تریبون آزاد دارند تا حرف های خود را  بزنند و از مشکلات و مسایل مختلف بگویند و بعد از آن نیز کارگاهی در زمینه هوش مصنوعی و رسانه برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: یکشنبه ۲۲ دی ، روز دوم همایش از صبح برنامه خواهیم داشت و مجمع عمومی فارغ التحصیلان در ساعت ١٠ صبح کار خود را شروع خواهد کرد. در این مجمع گزارش عملکرد هیات موسس و گزارش عملکرد اجرایی اعلام خواهد شد. در ادامه نیز نامزدهای کاندیدا برای هیات موسس جدید معرفی خواهند شد که این هیات موسس با ثبت در وزارت فرهنگ و ارشاد مدیریتشان مادام العمر خواهد بود. در ادامه نیز برنامه های عصر با چند کارگاه از جمله برندینگ در سینما ، فروش خارجی فیلم و ساخت فیلم باصرفه دنبال می شود و در نهایت آثار دهه شصت فارغ التحصیلان نیز پخش خواهد شد.

در انتها سیاوش دولت سرایی گفت: مرکز در رشته‌های مختلف فارغ التحصیل دارد و با نگاه کردن به فارغ التحصیلان گذشته، به نام‌های مطرحی خواهیم رسید. با توجه به نیاز جامعه امروز و پتانسیلی که در سیاست انجمن و مکانی که در اختیار داریم به بخش‌های نقاشی ،عکاسی و... نیز بپردازیم و به نوعی پاتوق فرهنگی راه‌اندازی خواهد شد.

پرسش و پاسخ

در ادامه نشست به پرسش و پاسخ پرداخته شد و قنبری درباره منابع مالی انجمن توضیح داد: برای اولین بار در زمانی که حیدریان مسئول امور سینمایی بود با نامه ای از امکاناتی با کمترین هزینه ممکن بهره مند شدیم. اما منابع مالی مشخص و ثابتی نداشتیم و سعی می کنیم مستقل باشیم.

در ادامه این نشست نیز مطرح شد که تصمیم اتخاذ شده برای سال جدید به صورتی است که با درخواست حمایت کمتر، انجمن استقلال بیشتری پیدا کند و از تمامی افراد انجمن و فارغ التحصیلان حق عضویت شش ماهه یا یک ساله دریافت می شود که سرمایه انجمن خواهد بود.

همچنین در پاسخ به وضعیت عضوگیری انجمن نیز مطرح شد که همه فارغ التحصیلان در همه ادوار مجاز به عضویت خواهند بود و اسامی فارغ التحصیلان باغ فردوس و گزارش همایش سال گذشته نیز در وبلاگ باغ فردوس ، باغ سینما به نشانی: baghferdos.blog.ir  و اینستاگرام به نشانی: bagh.e.ferdos موجود است.

در انتها نیز بیان شد که با توجه به همکاری های باغ موزه سینما با این انجمن قرار است فیلم های دیگری از تاریخ سینما در باغ موزه فردوس به نمایش در بیاید و کارگاه های دانش افزایی نیز برگزار خواهد شد.

  • انجمن دانش آموختگان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی
  • ۰
  • ۰

پوستر دومین همایش

پوستر دومین همایش

امروز چهارشنبه 18 دی ماه 1398 هم زمان با برگزاری نشست مطبوعاتی انجمن فارغ التحصیلان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی در باغ موزه سینما از پوستر دومین همایش فارغ التحصیلان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی رو نمایی شد.

قابل به ذکر است این نشست مطبوعاتی با حضور اعضای محترم هیات موسس و اصحاب رسانه راس ساعت 11 صبح در سالن VIP باغ فردوس  برگزار می گردد.

  • انجمن دانش آموختگان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی
  • ۰
  • ۰

همایون علیخانی

همایون علیخانی

همایون علیخانی نویسنده ، کارگردان ، تدوینگر و مدیر تولید سینما و تلویزیون برای شرکت در انتخاب اعضای هیات موسس مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی اعلام آمادگی کرد.

او فارغ التحصیل اولین دوره مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی است و در سال 1363 دوره مدیریت تولید را طی کرد و از سال1363 تا 1368 درگروه های علوم و جنگ و فیلم و سریال شبکه دو سیما کارگردانی و مونتاژ را تجربه کرد.

فیلم

اولین کار مستقل او با دستیارکارگردانی در فیلم کوتاه محمد آفرید آغاز شد و با مدیر تولیدی فیلم مستند (زهیروک) فرزاد موتمن ادامه یافت. سپس او مدیریت تدارکات فیلم (رازگل شبو) سعید خورشیدیان و (روز هشتم بهروز فرجی) را بر عهده گرفت.

سرانجام درسال 1386 کارشناس تولید و مونتاژ کمسیون مبارزه با مواد مخدر سیما جهت پروژه های سینمایی و سریال هایی مانند (باد وشقایق) به کارگردانی سید ضیا دری فعالیت نمود.

شرکت تولید فیلم مهتا

او با تاسیس شرکت تولید فیلم مهتا از سال 1378شروع به سفارش و ساخت فیلم های مستند صنعتی و اجتماعی ادامه داد و برای ساخت مستند اندیشه استقلال که معرفی کارگران نمونه کشور را دربر می گرفت موفق به دریافت سه جایزه از جشنواره فیلم رشد و اولین جشنواره صنعتی دانشگاه شریف و جشنواره بهار شد.

او می گوید: ساخت مستندهای (ستاد بحران) درخصوص موقیعت های وقوع زلزله  بسیار برایم غنیمت بود.

فضای مجازی

علیخانی با توجه به ایجاد فضای مجازی موقعیت دیگری برای برنامه ریزی و ایجاد سایت (کودک ایرانی) و تولید فیلم های (چگونه با کودک خود رفتارکنیم) و (نقش بازی در رشد کودک) را در دستور برنامه سازی سال های اخیر خود قرار داد.

هم اکنون او با همراهی دوستان فارغ التحصیل باغ فردوس اقدام به تشکیل انجمن فارغ التحصیلان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی نموده که هم اکنون در حال پیگیری و اقدام است.

 

اهداف اینجانب در خصوص ایجاد تشکل رسمی انجمن

  • ایجاد وحدت
  • ایجاد محیطی علمی برای دیدن وتجربه آموزش های جدید کارفیلمسازی
  • ایجاد محیط تولید و ساخت فیلم های کوتاه وبلند مستند وداستانی
  •  ایجاد صندوق  مالی با مشارکت دوستان باغ فردوسی جهت تولید فیلم
  • ایجاد صندوق رفاهی و مراکز درآمدزا مانند مجتمع های فرهنگی و هنری
  • انجمن دانش آموختگان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی
  • ۰
  • ۰

محمدرضا فهمیزی

محمدرضا فهمیزی

سید محمدرضا فهمیزی نویسنده ، کارگردان ، تدوینگر و منتقد سینما ، تاتر و تلویزیون برای شرکت در انتخاب اعضای هیات موسس مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی اعلام آمادگی کرد.

او که دانش آموخته دوره ی تدوین از مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی در سال ۱۳۷۳ است. در مقطع کارشناسی ارشد رشته ی تحقیق در ارتباطات از دانشگاه آزاد سلامی (واحد تهران مرکز) در سال ۱۳۷۹ فارغ التحصیل شده است.

فهمیزی اکنون به عنوان کارشناس هنری موزه هنرهای دینی امام علی وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به فعالیت می پردازد.

فیلم

علاوه بر تدوین ، او کارگردانی فیلم های (نگاه) ، (ساعت شنی) و (گمان) و فیلم نیمه بلند مستند داستانی (قلب تهران: خانه سلطان بیگم) را بر عهده داشت.

نمایش

او کارگردانی نمایش های مصاحبه ( جویس کرول اوتس) ، پرسش ( وودی آلن) ، مثل خاری در انگشت(فرانسواز ساگان) انجام داد.

کارگردانی چند اثر نمایشنامه خوانی از جمله: مرگ در می زند (وودی آلن ) ، اطلسی های لگدمال شده (تنسی ویلیامز) ، شاعر (داریو نیکودرمی ) و ... را انجام داده است.

او در نمایش های مرد مقابل (هاله مشتاقی نیا) ، سه بر خوانی آرش (بهرام بیضایی ) و ... به عنوان بازیگر به ایفای نقش پرداخته است.

محمدرضا فهمیزی منقد سینما ، تاتر و تلویزیون عضو انجمن منتقدان خانه سینما از بدو تاسیس (۱۳۷۴) تا کنون است

تدریس

این مدرس دانشگاه ، از سال 1380 الی 1396 به مدت 16 سال در دانشگاه آزاد سلامی اراک ، دانشگاه آزاد سلامی میبد و دانشگاه جامع علمی کاربردی در تهران در رشته های : ارتباطات ، روابط عمومی و مدیریت امور فرهنگی به تدریس رداخته است.

کتاب

او مولف کتابهای اصول و فنون مصاحبه ، روشهای اقناع و تبلیغ (به طور مشترک با فرهاد گهرزاد) و مطابق سیلابس های وزارت علوم برای تدریس در دانشگاه بوده است.

او یکی از اعضای کمیته اجرایی انجمن فارغ التحصیلان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی و مسئول نمایش فیلم این انجمن نیز هست.

برنامه های من ، برای انجمن فارغ التحصیلان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی

1) تمام جلسات و اقدامات باید به طور کامل به اطلاع تمام اعضا برسد.

2) ماهی یک بار گزارش تمام امور مالی (به صورت ریز) به همراه سند به اطلاع تمام اعضا برسد.

3) تصمیمات هیات موسس (هیات مدیره) باید بر مبنای منافع تمام اعضا و نه فقط دوستان یا هم دوره ای های هیات موسس (هیات مدیره) باشد.

4) راه اندازی هر چه سریعتر جلسات نمایش فیلم (چه فیلم های اعضا یا سایرفیلم های ایرانی و خارجی) در قالب های گوناگون : بلند ، کوتاه،  داستانی،  مستند و انیمیشن برگزار گردد.

5) تشکیل بانکی جامع از فیلم های همه اعضا (البته نه فقط به عنوان کارگردان بلکه در همه شاخه های سینمایی)

6) تشکیل هرچه سریعتر بانک اطلاعات رزومه حرفه ای همه اعضا

7) تشکیل بانک اطلاعات داستان ها ، طرح ها و فیلمنامه های اعضا و رایزنی برای فراهم آوردن امکان تولید آنها با بخش دولتی یا خصوصی

  • انجمن دانش آموختگان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی
  • ۰
  • ۰

پریسا شاهنده

پریسا شاهنده نویسنده ، کارگردان ، طراح لباس ، بازیگر سینما و نقاش ، آمادگی خود را برای شرکت در انتخاب هیات موسس مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی اعلام کرد.

او فارغ التحصیل کارشناسی نقاشی از دانشکده هنر و معماری  دانشگاه آزاد اسلامی است و فارغ التحصیل دوره دو ساله کارگردانی دوره جامع دوم از مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی است.

پریسا شاهنده با کارگردانی فیلم های داستانی (تردید) شانزده میلیمتری در مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی و فیلم (سِوًمی) سی و پنج میلیمتری که جایزه بهترین فیلم داستانی نوجوانان را از جشنواره قاهره از آن خود کرد که در جشنواره فیلم پروین و جشنواره فیلم رشد هم استقبال زیادی از آن شد.

او تهیه کننده و کارگردان فیلم مستند اجتماعی (گناه مریم) است که فیلم منتخب در افتتاحیه جشنواره بولونیا ایتالیا بود ، این فیلم در جشنواره کیش ، جشنواره رشد ، جشنواره باران ، جشنواره فروغ و ... نیز شرکت کرد و مورد تقدیر قرار گرفت.

او عضو انجمن مستندسازان است و از دیگر آثار ایشان می توان به فیلم داستانی (جای خالی ماه) و فیلم مستند  (رویان)  تقدیر شده در جشنواره رشد، جشنواره طبیعت ، فیلم مستند (پارسه میراث هخامنشی) شانزده میلیمتری و  فیلم (فقر من گناه من است) اشاره کرد.

بازیگری

پریسا شاهنده کارنامه درخشانی نیز در بازیگری دارد او در فیلم های سینمایی و داستانی کیمیا (احمدرضا درویش) ، برج مینو (ابراهیم حاتمی کیا) ، زینب (علیرضا توانا) ، مرضیه (اسفندیار شهیدی) ، خفاش (علی اصغر شادروان) ، روز شیطان(بهروز افخمی) ، پرواز (مهرداد خوشبخت) ، تنهام نگذار (علیرضا توانا) ، مرگ خوش (علیرضا توانا ، اسراء(سعید زین العابدین) ، در ساحت گناه (سلاله مرادی) و سریال های تلویزیونی پس از باران(سعید سلطانی) ، سفر سبز (محمد حسین لطیفی) و دایره سرخ(جمال شورجه) بازی کرده است.

طراحی لباس

همچنین وی در زمینه طراحی لباس در فیلم های داستانی (زینب) ، (سِوًمی) ، (در ساحت گناه) و (جای خالی ماه) و تاترهای (خرده روایت های مچاله شده) ، (چاه) ، (سنگ) ، (خاکستری) و (تاول) فعالیت داشته است.

او به مدت نه سال به عنوان موسس و مدیر مسئول موسسه فرهنگی هنری (هامون) در سال های هشتاد و یک تا هشتاد و نه نیز به فعالیت پرداخت.

کتاب

پریسا شاهند نویسنده ی پر کاری است و کتاب های زیادی از او به چاپ رسیده است.

مجموعه داستان های کوتاه ( مُرده به دنیا آمدم) انتشارات افراز ( برنده جایزه کتاب اولی در جشنواره ادبی اصفهان) ، کتاب شعر(ای عشق که می روی سراغش) انتشارات افراز ، تالیف سه کتاب داستان کودک (عروسی هزارم) و (ماه (مثل یک گوشواره بالای حیاط آویزان است) و (آفتاب برفی) انتشارات شباویز و تصویرگری کتاب (آواز ساعت ها) انتشارات شباویز

او دوره یکساله بازیگری تآتر را در موسسه کارنامه فراگرفته و دوره داستان نویسی با آقای علی مسعودی نیا گذرانده است.

نقاشی

در حوزه نقاشی ، او دوره های مبانی رنگ و تاریخ هنر را نزد آقای رویین پاکباز و دوره رنگ شناسی را با آقای بابک اصمینانی طی کرده است.  وی در نمایشگاه های نقاشی انفرادی و گروهی بسیاری شرکت کرده و به تدریس نقاشی حرفه ایی برای بانوان و تآتر برای کودکان پرداخته است.

  • انجمن دانش آموختگان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی
  • ۰
  • ۰

سیاوش دولت سرایی

سیاوش دولت سرایی

سیاوش دولت سرایی مدرس سینما ، کارگردان و نویسنده و عضو فعلی هیات موسس انجمن فارغ التحصیلان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی نیز آمادگی خود را برای انتخابات جدید هیات موسس اعلام کرد.

تدریس

این مدرس سینما ، بیش از ده سال است که سابقه تدریس در انجمن سینمای جوانان ایران دفتر کرج و سایر مدارس سینمایی را دارد.

فیلم

دولت سرایی یکی از اولین فارغ التحصیلانی است که در سال های دور سریال تلویزیونی (ایستادن در باد) را کارگردانی کرد.

او با سابقه ساخت و تولید فیلم های کوتاه داستانی ، مستند ، سریال تلویزیونی ، تیزر و آگهی بازرگانی برای تلویزیون ، هم اکنون عضو انجمن مستندسازان خانه سینما است.

کارگاه انتقال تجربه

با توجه به علاقه دولت سرایی به آموزش و کارگاه های انتقال تجربه ، او در چهار کارگاه مستند سازی در مرکز گسترش سینمای مستند که در حاشیه­ ی جشنواره سینما حقیقت برگزار شد و پنج دوره کارگاه دانش افزایی که در حاشیه­ ی جشنواره ­های منطقه­ ای سینمای جوان روی داد نیز شرکت داشته است.

سیاوش دولت سرایی فارغ التحصیل دوره­ ی اول فیلمسازی مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی و دوره ­ی دوم فیلمنامه نویسی حرفه ­ای مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی است.

او با گذراندن دوره­ ی ادبیات تطبیقی ، کلاسیک و نمایشی در فرهنگستان هنر ، دارای مدرک فوق دیپلم گرافیک از دانشگاه آزاد اسلامی و  مدرک لیسانس (کارشناسی سینما) از دانشگاه جامع علمی کاربردی است.

  • انجمن دانش آموختگان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی
  • ۰
  • ۰

رستم ایران نژاد

رستم ایران نژاد

رستم ایران نژاد نویسنده ، کارگردان ، طراح صحنه و لباس و بازیگر سینما ، تلویزیون و تاتر آمادگی خود را برای شرکت در انتخاب اعضای هیات موسس مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی اعلام کرد.

نمایش

او دوره بازیگری خود را در آموزشگاه تاتر مات زیر نظر استاد فرشاد فرشته حکمت فراگرفت و از سال 1367 تا سال 1373با کارگردانانی چون جواد خالصی ، امیر دژاکام ، حسین فرخی ، سیروس کهوری نژاد و سیمین امیریان کار کرد.

او دوره عمومی کارگردانی فیلم و دوره کارگردانی فیلم مستند را در حوزه هنری گذراند و سر انجام دوره تکمیلی کارگردانی (از متن تا اجرا) را در مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی به پایان رساند.

به ادعای او پایان نامه­ اش با نام (تسبیح عشق) آخرین فیلم 16 میلیمتری است که در مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی ساخته شده است.

فیلم

از دیگر آثار او می­ توان به فیلم داستانی (روستای خوب ما) ، مجموعه برنامه تلویزیونی (اینجا محضر خداست) ، فیلم های مستند صنعتی (متارلوژی رازی) ، (مگاموتور) ، (مرکز تحقیقات ایران خودرو) ، (هواساز) ، (پمپیران) ، (موتوژن) و ... اشاره کرد.

لازم به ذکر است او طی سال های 1379 الی 1389 به مدت ۱۰سال مدیر مسئول و عضو هیات مدیره شرکت چشم شیشه­ ای نیز بوده است.

او به همراه خانم پریسا شاهنده هم اکنون نمایندگان کمیته اجرایی انجمن فارغ التحصیلان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی هستند.

در چند سال اخیر او به عنوان مشاور ، تهیه کننده ، مجری طرح ، طراح صحنه و لباس و بازیگر در تلویزون و سینما فعالیت دارد.

بازیگری

در فیلم های تلویزیونی (بهای یک بهانه) و مجموعه تلویزیونی شاید برای شما هم اتفاق بیفتد ( قلب مهربان) و (گودال) به کارگردانی رضا ابوفاضلی ، (پایتخت 3) به کارگردانی سیروس مقدم و (ستایش 2) و (در جستجوی آرامش) به کارگردانی سعید سلطانی و چندین فیلم داستانی دیگر به ایفای نقش پرداخته است.

طراحی صحنه ، لباس و دکور

در سالهای اخیر طراحی صحنه و لباس فیلم های بلند داستانی (ارثیه پر ماجرا) ، (الله مزار) ، (شاهزاده و گدا) ، مجموعه داستانی (نوعی دیگر) و ... ، طراحی دکور برنامه های تلویزیونی (رد پای باران) ، (باران به روایتی دیگر) ، (چهل دقیقه بدون قضاوت) و ... را بر عهده داشته است.

رستم ایران نژاد دانش آموخته رشته طراحی صنعتی از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی و  مدیریت برند و برندسازی (Brand MBA) از آکادمی برند ایران است.

او با تاسیس گروه سینما برندینگ هم اکنون در حوزه برندینگ در صنعت سینما فعالیت می­ کند.

برنامه های من برای انجمن

  • هدف گذاری و تعیین استراتژی
  • خود اتکایی اقتصادی با ارائه طرح های توجیهی و  بیزنس مدل
  • حمایت از تولید و فروش آثار فارغ التحصیلان
  • برگزاری کارگاه های انتقال تجربه
  • ایجاد استودیو فیلمسازی باغ فردوس
  • احیای دوباره­ ی مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی (باغ فردوس)

صفحات من در فضای مجازی

  • اینستاگرام: rostamfilm  و cinemabranding
  • سایت:  www.cinema-branding.com
  • انجمن دانش آموختگان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی
  • ۰
  • ۰

امیرهادی ملک اسماعیلی

امیرهادی ملک اسماعیلی

امیرهادی ملک اسماعیلی ، اولین نفری است که نامزدی خود را برای عضویت در هیات موسس انجمن فارغ التحصیلان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی اعلام کرد.

او پژوهشگر ، فیلمنامه نویس ، تدوینگر و کارگردان ایرانی فعال در عرصه سینمای مستند و داستانی است. ملک اسماعیلی ساخت و کارگردانی آثار مستند و فیلم کوتاه های بسیاری را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است.

از مهمترین آثار این فیلمساز می توان به مستندهای سیاسی چون (کسی که مثل هیچ کس نیست) و (یک پنجره برای من کافیست) اشاره کرد. او همچنین کارگردانی آثار دیگری چون (ط ب ت) ، (پ مثل پرنده) ، (قبله ام یک گل سرخ) و (سلسله زرین) و ... را به عهده داشته است.

برنامه من برای کاندید شدن

برنامه ریزی در جهت استقلال مالی است چرا که احتمالا از سال بعد دیگر کمک مالی نخواهیم داشت. کاری است سخت اما شدنی ...

او در مصاحبه با سایت سینما تجربی در مورد اقتصاد سینما چنین می گوید:

... سینما با مخاطب و اقتصاد خودش مفهوم پیدا می کند و با جایزه و جشنواره نمی تواند در دل مردم جا باز کرده و پیشرفت کند. توجه به بحث تهیه کننده و مدیر تولید و تولید آثار مستندی که امکان نمایش و توزیع داشته باشند در رشد اقتصاد این سینما موثر خواهد بود.

امیرهادی ملک اسماعیلی از فارغ التحصیلان دوره دوم جامع فیلمسازی در مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی است.به مستندهای سیاسی همچون «کسی که مثل هیچ کس نیست» و «یک پنجره برای من کافیست». او همچنین کارگردانی آثار دیگری همچون «ط ب ت»، «پ مثل پرنده»، «قبله ام یک گل سرخ» و «سلسله زرین» را به عهده داشته است.

  • انجمن دانش آموختگان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی