باغ فردوس ، باغ سینما

دانش آموختگان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی (باغ فردوس)

باغ فردوس ، باغ سینما

دانش آموختگان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی (باغ فردوس)

باغ فردوس ، باغ سینما

اوایل دهه شصت مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی ، در محل باغ فردوس تاسیس شد و تا سال هفتاد و هشت به فعالیت آموزشی خود در زمینه فیلمسازی ادامه داد و سرانجام در اوایل دهه هشتاد به موزه سینمای ایران تبدیل شد.

آخرین نظرات
  • ۰
  • ۰

مینو فرشچی

(دومین) همایش انجمن فارغ‌التحصیلان باغ فردوس به پایان رسید.

نمره اول کلاس آقای بیضایی

یادداشتی از مینو فرشچی در روزنامه ایران دو‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸، شماره ۷۲۵۴

‌دومین همایش انجمن فارغ‌التحصیلان مرکز اسلامی باغ فردوس شامگاه روز یکشنبه 22 دی‌ماه پس از دو روز به‌کار خود پایان داد. در دومین روز همایش کارگاه‌های برندینگ در سینما، کارگاه فروش خارجی و کارگاه تولید فیلم با صرفه برگزار شد و درانتها آثاردهه 60 فارغ‌التحصیلان این مرکز به نمایش درآمد.

دراین روز همچنین نامزدهای هیأت مؤسس معرفی و پس از رأی‌گیری هیأت رئیسه قبلی یعنی سیاوش دولتسرایی، همایون علیخانی ، رهبر قنبری ، علی خسروی کوهستانی و غلامرضا صیامی‌زاده ابقا شد و خانم پریسا شاهنده و رستم ایران‌نژاد به‌ عنوان اعضای جدید به این ترکیب اضافه شدند. همچنین (امیر) هادی ملک اسماعیلی و روح انگیز شمس به‌عنوان اعضای علی‌البدل انتخاب شدند.

بخش پایانی این همایش که همزمان با چهلمین سالگرد مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی باغ فردوس برگزار شد ، دورهمی و دیدار دوستانه فارغ‌التحصیلان دوره‌های مختلف این مرکز بود.

مینو فرشچی فیلمنامه‌نویس «کاغذ بی‌خط»، «شوکران»، «ازدواج به سبک ایرانی» و سریال «کارآگاه شمسی و دستیارش مادام» که از فارغ‌التحصیلان فیلمنامه‌نویسی این مرکز است از تجربه دوره آموزشی‌اش در باغ فردوس نوشته است.

باغ فردوس مرکز مهمی بود که برنامه‌ریزی منظم و منسجمی داشت، لااقل در زمانی که دوره‌های آموزش فیلمنامه‌نویسی حرفه‌ای هم به کلاس‌های آموزش فیلمسازی افزوده شد یعنی از سال ١٣٧١ به بعد. حضور مؤثر و مقتدر زنده یاد سیف‌الله داد در مقام معاون سینمایی وزیر ارشاد و علاقه‌مندی ایشان به تربیت فیلمنامه نویسان تازه نفس ، نویدی امید بخش برای سینمای ایران بود که فاصله و گسست سینمای قبل و بعد از انقلاب با شیوه‌ای مناسب و طریقی فرهنگی برطرف شود. این شیوه به‌کار گرفتن بهترین سینماگران قدیمی برای آموزش به هنرجویان از راه رسیده بود ، سینماگرانی که حضور در کلاس‌هایشان به تنهایی کافی بود که حس کنی حداکثر استفاده ازحداقل زمان را برده‌ای ... من شخصاً به‌ عنوان فارغ‌التحصیل ممتاز دوره دوم فیلمنامه‌نویسی از وزیر وقت ارشاد آقای میرسلیم لوح تقدیر دریافت کردم اما نمره اول کلاس آقای بیضایی برایم آنقدر مهم بود که لحظه و ساعت و روزش را یادداشت کردم و هنوز هم از به یاد آوردن روزی که دوستانم آن خبر را تلفنی به من دادند شاد می‌شوم. اما غرضم از نوشتن این یادداشت تعریف از آقایان بیضایی و ناصر تقوایی و زنده‌یاد نادر ابراهیمی و بزرگمهر رفیعا و روانشاد فریدون ناصری و... دیگرانی که برگزیدگان حرفه خود بودند نیست، بلکه می‌خواهم از استادی که در آن زمان بسیار جوان بود و با انرژی و علاقه‌ای وصف‌ناپذیر به نقد و بررسی فریم به فریم فیلم‌های تاریخ سینمای جهان می‌پرداخت و یادداشت‌هایم از کلاس ایشان هنوز هم مورد استفاده واقع می‌شود نام ببرم و تشکر کنم و بگویم آقای «سید مهدی ارجمند» از شما بسیار آموختم و هرگز فرصت نشد مراتب تشکر و امتنانم را به زبان بیاورم، گذر زمان را ناچیز شمرده بودم، سپاس بیکران برای همه زحمات خالص و صمیمانه شما.

  • ۹۸/۱۰/۲۳
  • انجمن دانش آموختگان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی