نشست مطبوعاتی
دومین همایش مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی
صبح روز 18 دی ماه 1398 نشست مطبوعاتی دومین همایش مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی با حضور کامران ملکی ، همایون علیخانی ، رهبر قنبری ، سیاوش دولت سرایی ، علی خسروی کوهستانی ، محمدرضا صیامی زاده ، اُرد عطارپور ، رستم ایران نژاد و دبیران سینمایی ، خبرگزاری صدا و سیما ، باشگاه خبرنگاران جوان ، خبرگزاری ایرنا ، فارس ، تسنیم ، میزان ، صبا ، روزنامه ایران ، شرق و ... در سالن VIP باغ موزه سینما برگزار شد.
آغاز نشست
کامران ملکی که خود از دانش آموختگان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی بوده است، مراسم را شروع کرد و گفت: اینجا حضور دارم زیرا فارغ التحصیل باغ فردوس هستم. مکان باغ فردوس نوستالژیک است و بسیاری از فیلمسازان و دست اندرکاران مهم که تاثیرات اساسی در سینما گذاشته اند به نوعی با این مرکز در ارتباط بودند، یا فیلم ساختند یا در ارتباط با سینما آثار ماندگاری داشتند و یا با توجه به وضعیت موجود مسئولیت هایی را پذیرفته اند.
وی ادامه داد: باغ فردوس به عنوان جایی که تاریخ سینما را می شود در آن مشاهده کرد به حساب می آید و فرصتی برای مرور گذشته آن است.
رهبر قنبری
رهبر قنبری یکی از اعضای هیات موسس در ادامه این نشست، درباره ایده اصلی تشکیل این انجمن گفت: ایده اصلی مرکز ناشی از مهر و محبت همایون علیخانی است و قضیه به ایشان برمی گردد. من در یکی از دورهمی هایی که با دوستان داشتیم با توجه به اینکه تشکیلاتی نداریم خواهش کردم اجازه بدهند گامی برای تشکیل انجمن برداریم و در شهریور سال گذشته قبول کردند و امکانات لازم را برای آن تخصیص دادند.
وی ادامه داد: اولین همایش ما سال گذشته پا گرفت و در روز یکشنبه ۲۲ دی ماه امسال انتخابات نیز انجام می شود.
قنبری ادامه داد: موضوع این است که پدیده فرهنگی بعد از انقلاب چه به لحاظ فنی و چه هنری با خلاء مواجه شده بود. باغ فردوس در حالی به عنوان مرکز سینمایی معرفی شد که مرکز یا آموزشگاهی نداشتیم که نسل بعدی را پرورش بدهد و این امر احتیاح به چند پارامتر داشت. اولین پارامتر مدیران موفق بود و دومین نکته حایز اهمیت مکان آموزشگاه بود. سومین پارامتر مورد نیاز داشتن استادان مطرح بود و در نهایت نیروی انسانی نیاز داشت که بیایند و آموزش ببینند.
علی خسروی کوهستانی
در ادامه علی خسروی کوهستانی مطرح کرد: وقتی در مورد سینما صحبت میکنیم منظور ما سینمایی نیست که به شکل تجربی و عادی موضوع گفتوگو شود بلکه سینمایی است که به عنوان پدیده فرهنگی پس از انقلاب با خلا روبرو شده بود و نیاز به نیروی جدید انسانی داشت اما آموزشگاهی نداشتیم که نسل بعدی برای سینما را تربیت کنیم از این رو به مدیر حرفهای، مکان و اساتید مطرح و در نهایت نیاز به نیروهای انسانی جهت آموزش داشتیم تا راه اندازی شود.
او ادامه داد: تعدادی از بهترین اساتید و مجموعهای که بهترین بوده و هست را در اختیار داشتیم که دوره ی دوم آن از ابتدای دهه هفتاد کلید خورد و ما به اینجا رسیدیم.
از مدیران این مجموعه می توان به اثنی عشر، مرادخانی، سیف الله داد و… اشاره کرد. همچنین از استادان این مجموعه می توان به نادر ابراهیمی، مسعود اوحدی، همایون پایور، خسرو سینایی، بهرام بیضایی، ناصر تقوایی، شهاب عادل و… اشاره کرد که تعدادی از ۱۲۴ استاد مرکز بودند.
وی با اشاره به وجود جنگ و وضعیت نابسامان اجتماعی آن روزها بیان کرد: مدیران و استادان مجموعهای از بهترین ها در بهترین ساختمان ممکن جمع شده بودند و با وجود جنگی که در آن قرار داشتیم هرگونه امکانات برای تحقیق و فیلمسازی و ... فراهم بود.
سیاوش دولت سرایی
در ادامه این نشست سیاوش دولت سرایی گفت: در روزگاری که هر روز خبرهایی از مرگ و میر می شنویم، نشسته ایم و درباره فرهنگ حرف می زنیم. امیدوارم که اینگونه خبرها بیشتر شود.
وی ادامه داد: مدرسه فیلمسازی باغ فردوس دانشکده جامع علمی کاربردی بود و دانش و کارورزی درکنار هم انجام می شد اما متاسفانه از توانمندی های اینجا با توجه به سوء مدیریت به نفع سینما استفاده درست نکردند. قرار بود همه ما که فارغ التحصیل باغ فردوس بودیم به بدنه سینما وارد شویم اما با تغییر در مدیریت و حضور مدیریت جدید گفتند بروید انجمن سینمای جوانان و بدنه اولیه آن انجمن با فارغ التحصیلان باغ فردوس تشکیل شد.
کامران ملکی با اشاره به این نکته که همایون علیخانی، مفصل ارتباطی انجمن با بیرون از خود است از علیخانی خواست تا صحبت های خود را شروع کند.
همایون علیخانی
همایون علیخانی گفت: بعد از گذشت چهار دهه از پایان یافتن دوره دانشگاهی ما، هنوز هیچ تشکلی که بتواند کار اساسی در سینما انجام بدهد شکل نگرفته است. این انجمن از یک دورهمی آغاز شد و آن را گسترش دادیم تا به اینجا رسید.
وی ادامه داد: مستقل بودن خود را از دهه شصت یاد گرفتیم و هیچ توقعی از هیچ کجا نداریم و تمایل داریم مستقل بودنمان را همواره حفظ کنیم. این انجمن بدون داشتن یک تشکل قوی برای رسیدن به اهداف فیلمسازی جدید نمی تواند موفق باشد پس ملزم به آموزش نیروهای جدی و نو است و باید از طریق فارابی، انجمن سینمای جوان و … که در کنار ما هستند بتوانیم در این حوزه قدم های محکمی برداریم تا با حضور این افراد جدید درکنار افرادی که چهار دهه تجربه را به دوش می کشند اتفاق جدیدی را خلق کنیم.
غلامرضا صیامی زاده
در ادامه غلامرضا صیامی زاده گفت: برنامه آینده بخش داخلی را شروع کرده ایم و همکاری با گروه هنروتجربه را داشته ایم که پکیج اول ما که فیلم های فارغ التحصیلان بود در آبان ماه انجام شد و پکیج دوم نیز دی ماه برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: بخشی که به واسطه ارتباط و تجربه قرار شد انجام بدهم عرضه خارجی فیلم های فارغ التحصیلان است. قرار بر این است که کارهای تولید شده فارغ التحصیلان را به واسطه دفتری که (خودم) در استانبول دارم ابتدا در کشور ترکیه و بعد از آن برای فروش تلویزیونی و یکسری شیوه های نو در پخش پیش ببریم. همچنین در جشنواه های مختلف شرکت خواهیم کردیم و در ادامه برای تولیدات مشترک با کشورهای همسایه تلاش خواهیم کرد.
اُرد عطارپور
اُرد عطارپور نیز که او هم از دانش آموخته های باغ فردوس بوده است، بیان کرد: در آن دوره ها گرایش مستند به خاطر اینکه تمامی استادان ما به این بخش شیفتگی داشتند، غالب بود.
مخصوصا که آن زمان که فیلمها نگاتیو بود و به همین دلیل ، دقت مضاعفی برای فیلمبرداری میطلبید.
فیلمهای مستند ساخته شده توسط دانشجویان باغ فردوس با کیفیت بود و اعضا نیز تمایل زیادی برای حضور آثار مستند داشتند از این رو گرایش آموزش فیلمسازی مستند در باغ فردوس وجود داشت.
وی افزود: انگیزه بیشتر به سمت مستند بود چون رخدادهای اجتماعی حادث شده بود و عدالتخواهی موج گرفته بود بنابراین حس می کردند باید با سینمای مستند و پرداختن به واقع گرایی وظیفه خود را انجام بدهند. نمی دانم با چه درصدی از انرژی نسبت به آن موقع پیش می رویم اما جمع شدن این مجمع اتفاق خوبی است.
رستم ایران نژاد
در ادامه نشست رستم ایران نژاد نماینده کمیته اجرایی به بیان برنامه های انجمن پرداخت و گفت: شنبه و یکشنبه ٢١ و ٢٢ دی ماه همایش برگزار خواهد شد. افتتاحیه این همایش در سالن سینما فردوس برگزار خواهد شد و آقای دکتر محمود اربابی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی در حوزه پژوهش در سینما صحبت خواهند کرد و برنامه بعداز ظهر با چند کارگاه انتقال تجربه همراه خواهد بود. در ادامه فارغ التحصیلان تریبون آزاد دارند تا حرف های خود را بزنند و از مشکلات و مسایل مختلف بگویند و بعد از آن نیز کارگاهی در زمینه هوش مصنوعی و رسانه برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: یکشنبه ۲۲ دی ، روز دوم همایش از صبح برنامه خواهیم داشت و مجمع عمومی فارغ التحصیلان در ساعت ١٠ صبح کار خود را شروع خواهد کرد. در این مجمع گزارش عملکرد هیات موسس و گزارش عملکرد اجرایی اعلام خواهد شد. در ادامه نیز نامزدهای کاندیدا برای هیات موسس جدید معرفی خواهند شد که این هیات موسس با ثبت در وزارت فرهنگ و ارشاد مدیریتشان مادام العمر خواهد بود. در ادامه نیز برنامه های عصر با چند کارگاه از جمله برندینگ در سینما ، فروش خارجی فیلم و ساخت فیلم باصرفه دنبال می شود و در نهایت آثار دهه شصت فارغ التحصیلان نیز پخش خواهد شد.
در انتها سیاوش دولت سرایی گفت: مرکز در رشتههای مختلف فارغ التحصیل دارد و با نگاه کردن به فارغ التحصیلان گذشته، به نامهای مطرحی خواهیم رسید. با توجه به نیاز جامعه امروز و پتانسیلی که در سیاست انجمن و مکانی که در اختیار داریم به بخشهای نقاشی ،عکاسی و... نیز بپردازیم و به نوعی پاتوق فرهنگی راهاندازی خواهد شد.
پرسش و پاسخ
در ادامه نشست به پرسش و پاسخ پرداخته شد و قنبری درباره منابع مالی انجمن توضیح داد: برای اولین بار در زمانی که حیدریان مسئول امور سینمایی بود با نامه ای از امکاناتی با کمترین هزینه ممکن بهره مند شدیم. اما منابع مالی مشخص و ثابتی نداشتیم و سعی می کنیم مستقل باشیم.
در ادامه این نشست نیز مطرح شد که تصمیم اتخاذ شده برای سال جدید به صورتی است که با درخواست حمایت کمتر، انجمن استقلال بیشتری پیدا کند و از تمامی افراد انجمن و فارغ التحصیلان حق عضویت شش ماهه یا یک ساله دریافت می شود که سرمایه انجمن خواهد بود.
همچنین در پاسخ به وضعیت عضوگیری انجمن نیز مطرح شد که همه فارغ التحصیلان در همه ادوار مجاز به عضویت خواهند بود و اسامی فارغ التحصیلان باغ فردوس و گزارش همایش سال گذشته نیز در وبلاگ باغ فردوس ، باغ سینما به نشانی: baghferdos.blog.ir و اینستاگرام به نشانی: bagh.e.ferdos موجود است.
در انتها نیز بیان شد که با توجه به همکاری های باغ موزه سینما با این انجمن قرار است فیلم های دیگری از تاریخ سینما در باغ موزه فردوس به نمایش در بیاید و کارگاه های دانش افزایی نیز برگزار خواهد شد.
- ۹۸/۱۰/۱۸